Leder du efter et affiliate marekting bureau der kan håndtere al affiliate marketing for din webshop el. dit produkt? Så stop med at lede, for her er alt du behøver at vide om affiliate marketing bureauer i Danmark.

Der findes få bureauer der udelukkende beskæftiger sig med affiliate marketing, typisk er det blot en gren af et almindeligt marketing bureau. Du skal derfor finde et marketing bureau der kan hjælpe dig med din affiliate marketing. Men inden du gør det, så stil dig selv spørgsmålet om det overhovedet er nødvendigt at bruge et bureau til at håndtere din affiliate markedsføring?

Hvad er et affiliate marketing bureau?

Det er et bureau der varetager din affiliate markedsføring. De laver en aftale med et affiliate netværk og står for al kommunikation mellem affiliate netværket, dine publishers og dig.

Der er både fordele og ulemper ved at bruge et bureau til din affiliate markedsføring. For at hjælpe dig med at beslutte om du selv skal stå for det el. om dit bureau skal, så er her fordele og ulemper.

Fordele ved at bruge et bureau

  • Et bureau kan i nogle tilfælde forhandle en bedre aftale (pris) med et affiliate netværk, hvis de i forvejen leverer mange nye annoncører til netværket.
  • Et bureau har tidligere erfaring med affiliate marketing og ved hvad der virker, hvorimod du måske selv er helt grøn og det kan tage længere tid før du får succes med det.
  • De spare dig for al den tid du selv skulle bruge på at håndtere dit affiliate program minus den kommunikation du har med bureauet om det.

Ulemper ved at bruge et bureau

  • Udover det du skal betale til affiliate netværket og dine publishers, skal du også betale noget til dit bureau. Man kan argumentere for det bare er et fordyrende mellemled (selvfølgelig tilføre de værdi og spare dig for tid).
  • Det er et ekstra led i kommunikationen, hvilket kan betyde at kommunikation fra dig til dine publishers og omvendt tager lang tid og det er bestemt ikke en fordel. Desuden kan meget også gå galt el. bliver tabt med så mange kommunikationsled. 1. Dig 2. Bureau 3. Affiliate netværk 4. Publisher.
  • Et bureau der tilbyder affiliate marketing som service vil typisk også tilbyde mange andre former for online markedsføring, og det kan betyde at de ikke er ligeså dygtige til affiliate marketing el. prioritere det ned fordi det ikke er der de tjener penge.

Konklusion – Skal du bruge et bureau?

Spørger du mig, vil jeg altid synes at du skal stå for det selv, MEN… og det er med et stort men …jeg kender også affiliate marketing verdenen rigtig godt og ved hvor værdifuldt det er, samt hvordan jeg ville få godt gang i et affiliate program. Det gør du måske ikke.

Derfor vil jeg også sige at det kommer meget an på dig og din virksomhed:

Tid: Har du tid el. en af dine ansatte tid til at sætte sig ind i affiliate marketing?
Økonomi: Har du råd til at hyre et bureau el. ofre en (halv) medarbejder på opgaven?
Prioritering: Er det en markedføringstype du overhovedet vil prioritere? Er det ikke, får du heller ikke succes.

I sidste ende må det være op til dig selv at vurdere.

Gør-det-selv affiliate program

Ok, så lad os sige at du beslutter dig for selv at administrere dit affiliate program, hvordan får du så en god start? Uden at gå for meget i dybden er her 3 ting jeg ville gøre for at få en god start på mit affiliate program.

Få hjælp, råd og sparring fra de bedste

Først og fremmest handler det for dig om at få lidt mere viden om affiliate marketing for annoncører. Det gør du bedst ved at møde nogle eksperter, tale med nogle publishers og stille nogle spørgsmål til nogen i branchen. Heldigvis findes der et sted hvor du kan gør alt dette på en og samme tid – og så endda på dansk – nemlig Marketers.dk.

Det er Danmarks største forum om affiliate marketing, faktisk online markedsføring generelt, og alle der vil noget med affiliate marketing – annoncører som affiliates – mødes herinde. Det koster ganske vidst $45 ≈ 300 kr. om måneden, men det betaler sig hjem. Hvis det hjælper på din beslutning, kan jeg fortælle at jeg selv er medlem 🙂

Til sidst vil jeg lige knytte endnu en bemærkning til Marketers.dk. De har nemlig et program de kalder “Elite Annoncør”, som er for dig der gerne vil modtage løbende sparring til forbedring af dit affiliate program. Det er gratis, men der er krav der skal opfyldes.

Hvad gør dine konkurrenter?

Tilmeld dig et affiliate netværk